Bas-ICS
Improving ∙ Coaching ∙ Solving
Workshop
ANDERS omgaan met weerstand en communiceren.

Voorbeeld 1:

(U heeft morgen een belangrijke presentatie voor een opdrachtgever/klant. Deze begint erg vroeg dus de winkels zijn nog gesloten en u merkt op dat de koffie bijna op is. Omdat u nog stapels dringend werk heeft vraagt u een medewerker (Frits) om de koffie te gaan halen.)

U:".......zou je, als je vanmiddag tijd hebt, even langs de winkel kunnen om koffie te halen. Ik zie dat het bijna op is en we hebben het morgenochtend voor die presentatie nodig."
Frits:"eh...ja, prima....maar dan kom ik misschien niet meer toe aan dat verslag en dat moet toch ook morgen af?"

U:"ja dat klopt, maar er moet vandaag echt iemand koffie halen anders hebben we morgen een probleem!"

Frits:"ja dat is waar, maar ik heb er geen tijd voor."

Resultaat: u haast u door uw werk heen en gaat zelf naar de winkel. Niet het doel wat u voor ogen had.

Voorbeeld 2:

(Frits loopt, merkbaar, al een tijdje te klagen over vanalles en nog wat, niks lijkt meer goed te gaan. Hij heeft gevraagd met je te praten)

U:"Hallo Frits, je wilde me spreken. Wat kan ik voor je doen?
Frits:"Die printer loopt continue in storing, ik kom echt niet meer aan m'n werk toe. Ik loop de hele tijd heen en weer om die storing op te lossen, dan doet hij het weer even, spuugt hij eerst een andere printopdracht eruit en loopt weer vast. Kan ik weer opnieuw beginnen. Er moet echt een andere printer komen want ik trek dit niet meer!"
U:"Ja, maar Frits die printer hebben we pas een half jaar, die kunnen we nog niet vervangen. Daar was hij veel te duur voor. Ik....."
Frits:"Dat ding werkt niet, we hebben een andere nodig. We kunnen toch even bij de Media....."
U:"Nee Frits, dat kan niet. Deze moet het gewoon doen en......"
Frits:"Pfffff, je snapt het echt niet he...laat maar, ik ga wel weer!"

Resutaat: Het probleem is nog niet opgelost en u heeft beiden een rotgevoel over het gesprek.

Voorbeeld 3:

(U werd gebeld door de mentor van uw kind. Uw zoon/dochter was te laat voor de toets en mocht hem niet meer maken.)

U:"Hoi lieverd, ik ben vandaag gebeld door school dat je te laat was voor je toets. Je was vanmorgen toch op tijd opgestaan?"
Kind:"Ja, maar omdat ik niet geleerd had was het slimmer te laat te komen, want dan krijg ik een herkansing en anders een onvoldoende!"
U:"Niet geleerd, waarom heb je niet geleerd? Je wist toch ruim van te voren dat je die toets zou krijgen of niet?"
Kind:"Ja, maar ik heb het ook druk gehad met huiswerk voor andere vakken en had hier geen tijd meer voor!"
U:"Ja ok, maar dan moet je toch nog steeds gewoon leren voor die toets!?"
Kind:"Ja, maar ik zeg toch dat ik geen tijd had?"
U:"Geen tijd, je hebt toch genoeg tijd om je huiswerk te maken?"
Kind:"Pfffff, tjonge, je luisterd ook echt niet he! Mag ik naar mijn kamer, ik moet nog huiswerk voor morgen maken"
U:"euh,...Nou ok, ga maar. We hebben het er later nog wel over."

Resultaat: U heeft beiden een rotgevoel en u weet nog steeds niet wat er aan de hand is.

Voor bijna iedereen herkenbare situaties, een gesprek wat nergens heen gaat. U had een helder doel met het gesprek, maar door ontwijkende antwoorden of tegenwerkende houding van uw gesprekspartner komt er niks van terecht. Hoe kunt u deze gesprekken sturen, hoe houdt u contole over de boodschap en hoe haalt u uw doel.

Weet u bijvoorbeeld hoe u bij uw gesprekspartner overkomt, of u de juiste dingen zegt en de juiste vragen stelt. Misschien geeft u uw gesprekspartner teveel ruimte waardoor hij/zij het gesprek over kan nemen? Al deze factoren zijn van invloed op de gesprekken die u voert.

Met de workshop ANDERS omgaan met weerstand en communicatie wordt u zich bewust van hoe u communiceert en gesprekken voert. U krijgt handige tips en door oefeningen leert u een andere manier van communiceren en gesprekken voeren waarmee u de leiding blijft houden en de weerstand kunt doorbreken. Of het nu gaat om een klant, een relatie of een familielid, door een gesprek ANDERS te voeren houdt u uw doel voor ogen en haalt u betere resultaten!